AANLEIDING
Onze wereld is ingedeeld in een strikte tweedeling. Je bent een man of je bent een vrouw. Nagellak en poppen zijn voor vrouwen en ‘kut’ roepen en motorcross is voor mannen. We willen graag representatief overkomen en spelen dan ook de rol van ‘vrouw of ‘man’. Het is een constructie die wij als maatschappij zelf bedacht hebben en in stand houden. Een belangrijk onderscheid dat we vaak vergeten te maken is dat er een verschil is tussen geslacht en gender. Onder geslacht verstaan we jouw biologische kenmerken en voortplantingsorganen. Gender verwijst naar de culturele constructie. Veel mensen zijn zich maar bewust van 2 rollen, maar in werkelijkheid is er zo veel meer. Het moet geen keuze zijn, alles is gelijk want juist die verschillen zijn heel erg belangrijk.
Als jong persoon vond ik dit echt super lastig. Als je een jaar of 10/11 bent weet je nog niet wie je als persoon bent maar wel dat je anders bent dan de rest. Het niet zo is als het “hoort” te zijn. Je draagt dit toch wel altijd met je mee.
Ik merk dat de maatschappij waar wij in leven qua gedachtegang niet gelijk staat aan die van mij en mijn vriendenkring; Open, vrij en het opzoeken van de grens van je eigen comfort-zone. En het zou ons juist heel goed doen als we als maatschappij hier wat vrijer in kunnen denken, het hoeft niet per se het een of het ander te zijn. Hetzelfde geldt voor homoseksualiteit, het hoef niet alleen dit te zijn maar het mag gewoon alles zijn. Ik hou van diversiteit en daarom vind ik het belangrijk dat er zo veel mogelijk verschil is. We kunnen wel allemaal willen dat we gelijk zijn en dat is ergens natuurlijk ook heel goed. In de basis moeten we gelijk zijn en elkaar gelijkwaardig behandelen. Maar ik denk dat het ook belangrijk is om juist het verschil met elkaar te vieren en daarvan te leren.
PROFILERING
Juist omdat ik het zo belangrijk vindt om gender bespreekbaar te maken in onze maatschappij vind ik het van belang om mijn doelgroep hier bij te betrekken. Mijn doelgroep is een brede groep mensen die vast zitten aan hun gender normen. Ik wil mijn doelgroep laten zien, dat de waarde die we in die normen leggen voor ons allemaal gelden. Iedereen beschikt over vrouwelijke en mannelijke eigenschappen en ik ben er van overtuigd dat we die moeten omarmen. Op die manier leer je jezelf ontzettend goed kennen omdat je niet een deel van jezelf op een bepaalde manier ontkent.
Tijdens de periode op de academie voor corona, wilde ik heel graag mensen met verschillende gender identiteiten bij elkaar laten komen. Juist om het verschil en de overeenkomsten te kunnen vieren. Ook had ik de plannen om via het COC Breda/Tilburg (cultureel ontspanning centrum) een campagne op te starten om de diversiteit van Breda en Tilburg inzichtelijk en toegankelijker te maken. Hiervoor heb ik veel gesprekken gehad.
CONCLUSIE
Gender is niet iets wat je bent of hebt, maar wat je doet. En omdat iemand zijn gedrag en uiterlijk kan veranderen, kan ook het gender een andere vorm aannemen.
Het veranderen van gedrag en uiterlijk wordt voor mij bevestigd door DRAG uit te oefenen. Doordat ik nu een aantal jaar DRAG doe voel ik me steeds vrijer en leer ik mezelf steeds beter kennen. Het is een heel apart proces om door make-up en kleding jezelf als een ander persoon te ervaren. Dit komt vooral omdat mensen anders naar je kijken. Je zet als het ware een bril bij iemand op. Een bril die jij die dag gekozen en gemaakt hebt. Ik vind dit een ontzettend fascinerend proces omdat ik me elke dag weer anders kan voelen. Maar ook heel spannend. Ik ben namelijk altijd bang voor de reactie van de buiten wereld. Toch moest ik deze barrière doorbreken. Ik besloot een wat radicalere positie in te nemen.
Ik ben Raf. Dat laat ik zien.
WERKWIJZE
Ik ben een activistische ontwerper die graag een verandering ziet in onze maatschappij. Ik vind het belangrijk om een statement te maken. Voor mijn uitwerking heb ik als basis het “Wie is het?” (Ravensburger) spel gekozen. Een paar weken geleden waren mijn vriend en ik dit spel aan het spelen en we merkte dat de eerste vraag meestal; “Is het een man of is het een vrouw” is. Dit doen wij in onze maatschappij ook. Het “Wie is het spel” werkt volgens een raster met verschillende portretten. Doormiddel van ja en nee vragen moet je er achterkomen welk karakter je tegenspeler heeft gekozen.
Het kiezen van een karakter komt voor mij ontzettend overheen met het kiezen van een DRAG karakter. Normaal gesproken is mijn DRAG karakter een extreem stereotype van vrouwelijkheid. Ik gaf mezelf de uitdaging om ook die rol is om te gooien. Gender is iets is wat iedereen Bezit. Dat word nog wel eens vaker vergeten. Alsof degene diegene die ‘outcast’ zijn de enige zijndie gender bezitten. Ik wil de diversiteit binnen gender laat zien. Het is bijna niet tastbaar zo extreem uïde is het. Er zijn geen‘touch-points’ die je vastpakt zodat je kan analyseren wat iemands zijn gender is.
Tijdens mijn afstudeer periode heb ik gemerkt dat mijn kracht als ontwerper ligt in het aankaarten van misstanden in demaatschappij. Mijn activistische pro lering geeft me de kracht om mensen anders te laten denken. Ik heb het altijd moeilijkgevonden om mijn boodschap en uitwerking in balans te brengen. Door het onderwerp concreter te maken en theorie toe te voegen, is het me toch gelukt om mijn boodschap en uitwerking te verduidelijken. Waardoor ik naar de juiste snaar heb weten te raken bij mijn doelgroep.
Zeefdruk 2020
BO BREDA
GENDERPLAY
Onze wereld is ingedeeld in een strikte tweedeling, je bent een man of je bent een vrouw. Theeleuten en nagellak is voor vrouwen, voetbal en ‘kut’ roepen is voor mannen. We willen graag representatief overkomen en spelen dan ook de rol van ‘vrouw’ of van een ‘man’. Het is een constructie die wij  zelf bedacht hebben en in stand houden, maar dit kan ook grote gevolgen hebben. Je kunt niet zomaar je eigen rol kiezen en mensen kunnen zich niet altijd  identificeren met de rol die ze hebben opgekregen vanuit de maatschappij of van hun ouders.
Een belangrijk onderscheid dat hierbij gemaakt moet worden, is dat er een verschil is tussen geslacht en gender. Onder geslacht verstaan we jouw biologische kenmerken, en de voortplantingsorganen. Gender verwijst naar de culturele constructie. Veel mensen zijn maar bewust van 2 “rollen”; de vrouw en de man. Maar in werkelijkheid is het heel lastig om iemands ‘zelf’ gevoel te vangen in 2 hokjes.

In onze maatschappij zijn geslacht en gender direct aan elkaar gekoppeld. Op het moment dat je geboren wordt als meisje, liggen de poppen en prinsessenjurkjes al klaar en is er al beslist dat jij voortaan naar het vrouwentoilet zal gaan. Het is de norm om je naar je gender te gedragen. En dit heeft veel negatieve gevolgen voor veel mensen. De afspraken die wij gemaakt hebben, kunnen dus tot problemen leiden. Het lichaam zorgt ervoor dat niet iedereen zomaar een performance kan kiezen. Jongens dragen geen nagellak, want zo hebben we dat afgesproken. Als je als meisje van voetbal houdt, word je gezien als een ‘jongensmeisje’ en ben je anders. We zouden dan ook een stap vooruit moeten zetten en onze biologische kenmerken niet zomaar laten bepalen welk toneelstukje we moeten spelen.
DUMPTOPIA
Weinig drugs “gebruikers” zich bewust van de criminele onderwereld achter deze middelen. Pillen zoals XTC zijn bijvoorbeeld erg makkelijk te verkrijgen. Veel van deze ‘gebruikers’ gebruiken ook maar een aantal keer per jaar. De gebruiker zal zich daardoor niet heel snel verantwoordlijk voelen voor de drugsdumpingen. Het tegengaan van drugsgebruik in Nederland is dus niet effectief aangezien er alsnog dumpingen plaats zullen vinden als gevolg van de productie van drugs die naar het buitenland gaat.
Juist omdat het zo’n complex probleem is, met veel verschillende stappen in het productie proces, willen we zoveel mogelijk mensen bewust maken van de hoeveelheid en de hardheid van  de drugsdumpingen. Veel mensen denken dat de kern van probleem bij de gebruiker ligt. Maar de kern van het probleem is juist op dit moment erg moeilijk te achterhalen. Pas als er een dumping plaatsvindt, wordt er een klein stukje van het productieproces zichtbaar. Ik focus op het bespreekbaar maken van deze dumpingen. Voor veel mensen is het een ‘ver van mijn huis’ show, maar dat maakt het probleem niet kleiner of minder ernstig.
HARDFLOWER
SLEUR SPOTS
Op 49 plekken in Breda ben ik bejaagd. Dit spoor laat ik achter.
Back to Top